Koppelverkoop is in beginsel toegestaan, maar kan ook verboden zijn. Hieronder een aantal praktijkvoorbeelden:

  • In beginsel kon de iPhone in Nederland alleen gekocht worden in combinatie met een T-Mobile abonnement. Dit is echter geen vorm van koppelverkoop. Het gaat hier immers om twee verschillende bedrijven die deze vorm van verkoop zijn overeengekomen en niet een bedrijf dat twee verschillende producten alleen in combinatie met elkaar verkoopt.
  • In 2001 zijn Philips en Douwe Egberts een samenwerking aangegaan waar wel gesproken kan worden van koppelverkoop. Het Senseo-koffiezetapparaat dat door Philips werd ontwikkeld, werd gekoppeld aan de koffiepads van Douwe Egberts. Doordat Philips patent heeft op het koffiezetapparaat en Douwe Egberts een patent had op koffiepads kon de combinatie veel geld opbrengen. Andere koffiebranders moesten namelijk een licentievergoeding betalen om koffiepads te mogen maken. Aldus werden twee producten die een aanvullende werking op elkaar hebben door middel van patenten indirect gekoppeld. Koppelverkoop was in deze situatie niet verboden.
  • Een grote fabrikant van spijkerpistolen die besluit dat alleen haar eigen merk spijkers gebruikt mogen worden in de door haar geproduceerde spijkerpistolen is in strijd met de wet. Deze vorm van koppelverkoop, de koppeling van een basisproduct aan de werking van dat product noodzakelijke bijproducten, is door het Gerecht van eerste aanleg Europese Gemeenschappen in 1991 verboden.
  • De voorganger van de ACM (NMa) heeft in 2007 geconcludeerd dat Apple zich niet schuldig maakt aan ‘koppelverkoop’ tussen de iPod en de online muziekwinkel iTunes. De consumenten werden volgens de NMa niet belemmert om de muziek in te kopen via iTunes en vervolgens deze op andere apparatuur te beluisteren. Eveneens kon muziek welke bij een andere muziekwinkel is gekocht, overzetten naar een iPod. Van koppelverkoop was aldus geen sprake. De NMa onderzocht deze zaak aangezien er klachten waren gerezen vanuit de Consumentenbond over vermeend misbruik van een economische machtspositie door Apple. Deze klacht werd aldus door de NMa afgewezen.
  • Microsoft integreerde Media Player met Windows en bood geen producten meer aan die niet gekoppeld waren. Aldus was Windows niet zonder Media Player verkrijgbaar. De EC oordeelde dat Microsoft misbruik maakte van haar machtspositie. De koppeling met Windows zou leiden tot een beperking van de keuzemogelijkheid van consumenten. Daarnaast werden aanbieders, die alleen het gekoppelde product aanboden, beperkt. Er werd besloten dat een geïntegreerd softwareproduct in separate toestand aangeboden dient te worden indien er een potentiële afzonderlijke vraag is. Deze afzonderlijke vraag was aanwezig en vervolgens heeft de Commissie, aan Windows, een boete opgelegd van bijna 500 miljoen euro.

Conclusie

Kortom, in beginsel is koppelverkoop toegestaan. Echter, ondernemingen wees gewaarschuwd, indien wordt voldaan aan de 5 voorwaarden, is koppelverkoop verboden.

Last Updated On juni 25, 2019